Lievitä flunssan ensioireita

Mikä erottaa flunssan influenssasta ja miten lievittää ensimmäisiä oireita? Termejä "tavallinen flunssa" ja "influenssa" käytetään usein vaihdellen arkisessa puheessa, kun tunnemme olomme huonoksi, mutta näiden kahden sairauden välillä on muutamia tärkeitä eroja. Tieto siitä, mitä kumpikin tauti tarkoittaa, lisää mahdollisuuksia nopeampaan toipumiseen.

Tavallinen flunssa verrattuna influenssaan

Määritellään aluksi nämä kaksi sairautta.

Flunssan aiheuttaa virus, joka tarttuu pääasiassa nenän kautta ja aiheuttaa nenävaivoja. Näitä viruksia kutsutaan rinoviruksiksi. Influenssa johtuu myös viruksesta, influenssaviruksesta. Koska molemmat sairaudet ovat virusinfektioita, niitä ei pidä hoitaa antibiooteilla.

Mitkä ovat flunssan ja influenssan väliset erot?

Tavallinen flunssa ja influenssa johtuvat erilaisista viruksista, jotka aiheuttavat erilaisia oireita. Molemmat voivat aiheuttaa vuotavan tai tukkoisen nenän ja molemmilla on noin kolmen päivän itämisaika, mutta influenssan oireet ovat vakavampia kuin flunssan oireet.

Jos saat yhtäkkiä korkean kuumeen, tunnet väsymystä, saat vilunväristyksiä ja lihaksesi, joiden olemassaolosta et edes tiennyt, tuntuvat kipeiltä, on hyvin todennäköistä, että sinulla on influenssa. Toipumisaika saattaa vaihdella sairauksien välillä. Saatat tarvita jopa 10 päivää toipuaksesi flunssasta, mutta influenssa voi vaatia useiden viikkojen toipumisen.

Miten voit vähentää flunssan ja influenssan riskiä?

Yksi helpoimmista toimista, joita voit tehdä virusriskin vähentämiseksi on, että peset kätesi huolellisesti useita kertoja päivässä.

Nenän hygieniarutiini on myös tärkeä. PHYSIOMER Normal Jet ‑nenähuuhteen ennaltaehkäisevän käytön on kliinisesti osoitettu vähentävän riskiä flunssaoireille. Koska rinovirukset ja influenssavirukset ovat kuitenkin ilmavälitteisiä ja erittäin tarttuvia, ne voivat silti löytää tavan päästä luonnollisen immuunijärjestelmän läpi.

Näin lievität flunssan ja influenssan ensioireita

Kun alat tuntea joko flunssan tai influenssan oireita, ryhdy toimiin mahdollisimman pian.

Priorisoi lepo

Alatko tuntea olosi huonoksi varotoimistasi huolimatta? Silloin on ehkä aika...

Harkita kuntosaliharjoittelun tai töiden jälkeisten sosiaalisten aktiviteettien jättämistä. Muista levätä ja mennä nukkumaan ajoissa, koska hyvät yöunet voivat auttaa lievittämään oireita.

Kun nukut, kehosi keskittyy itsensä korjaamiseen, ja aivosi erittävät hormonia, joka auttaa kehoasi palautumaan.

Nenän puhdistaminen on yhtä tärkeää, kun tunnet olosi kehnoksi. Kun immuunijärjestelmäsi havaitsee vieraita hiukkasia, se tuottaa limaa nenässäsi. Liman tarkoitus on napata vieraat hiukkaset ja kuljettaa ne pois.

Huuhtele nenä suolavesiliuoksella ennen kuin nenästäsi tulee liian vuotava tai tukkoinen. Tämä puhdistaa nenäkäytävät ja auttaa kuljettamaan vierashiukkaset pois.

Voit käyttää PHYSIOMER®-suihkeita ilman, että nenän limakalvot ärsyyntyvät. Mineraalipitoisten tuotteidemme suolavesi varmistaa nenän limakalvojen hellävaraisen puhdistuksen ja auttaa nenää toipumaan.

Säilytä kehon nestetasapaino

Aivan kuten flunssa- ja influenssavirukset tekevät limasta paksumpaa, niin tekee myös nestehukka. Nenäsi voi siis olla tukkoisempi, kun heräät aamulla, oltuasi yön juomatta. Muista juoda erityisen paljon nestettä lievittääksesi tätä epämukavuutta ja ylläpitääksesi kehon normaaleja toimintoja.

PHYSIOMER Strong Jet

PHYSIOMER Baby