Vilustumisen ja flunssan ennal taehkäisyyn

Vilustuminen ja flunssa ovat hyvin yleisiä sairauksia. Useimmat aikuiset saavat flunssan 2–3 kertaa vuodessa, kun taas lapset ja ikääntyneet ihmiset ovat vielä alttiimpia infektioille, koska heidän immuunijärjestelmä on yleensä kehittymättömämpi tai heikompi. Vaikka kyse ei olekaan vakavista sairauksista, ja oireet ovat useimmissa tapauksissa hallittavissa, vilustuminen ja flunssa ovat kuitenkin sairauksia, jotka heikentävät yleiskuntoa. Siksi infektioriskiä on hyvä yrittää vähentää.

Mikä aiheuttaa flunssaa ja muita tavanomaisia virusinfektioita?

Sadat erilaiset virusinfektiot voivat aiheuttaa flunssaa, mutta yleisimpiä aiheuttajia ovat rinovirukset, jotka pääsevät kehoon pääasiassa nenän tai suun kautta. Kun nämä virukset ovat päässeet leviämään, ne aiheuttavat yleensä erilaisia oireita, joista tavallisimpia ovat nenän tukkoisuus, kurkkukipu ja yskä. On syytä huomata, että pieni osa tartunnan saaneista ihmisistä ei saa lainkaan oireita.

Sen sijaan kausi-influenssan aiheuttaa yksi kolmesta influenssavirustyypistä. Vaikka influenssassa on samanlaisia oireita kuin flunssassa, sinulla voi lisäksi olla kuumetta, päänsärkyä, kylmänhikeä ja vilunväristyksiä. Et ehkä saa kaikkia näitä oireita, mutta ainakin joitain näistä voi esiintyä. Yleensä influenssa on pahempi kuin flunssa, ja oireet ovat voimakkaampia.

Useimmat ihmiset toipuvat nopeasti vilustumisesta tai flunssasta, mutta kun saat infektion, oireet voivat huonontaa yleiskuntoasi, mikä voi vaikuttaa työkykyysi ja arkeesi.

Miksi vilustumisia ja flunssaa on talvella?

Vilustuminen ja flunssa voivat iskeä milloin tahansa, mutta yleensä nämä virusinfektiot noudattavat ennustettavia kausivaihteluita. Ensimmäiset merkit siitä, että flunssa- ja influenssakausi on saapumassa näkyy yleensä lokakuun tienoilla ja oireet ovat voimakkaimmillaan talvella. Ne ovat yleisimpiä syitä jäädä kotiin töistä ja koulusta.

Joskus erityisen voimakkaat flunssa- ja influenssakaudet saattavat jatkua siihen asti, kunnes sää paranee keväällä.

Ympäri maailmaa on paikkoja, joissa on samanlainen ilmasto, joissa alhainen lämpötila ja alhainen ilman kosteuspitoisuus ovat tärkeimpiä syitä vilustumisen ja flunssan leviämiselle.

6 vinkkiä ennaltaehkäistä vilustumista ja flunssaa

Henkilö, joka on vilustunut tai jolla on flunssa, voi levittää infektiota muutaman päivän ajan ennen kuin oireet alkavat kunnolla näkyä. Henkilö tartuttaa muita, kunnes kaikki oireet ovat loppuneet. On kuitenkin monia tapoja välttää vilustuminen tai flunssa

Noudata näitä vinkkejä infektioriskin vähentämiseksi:

1. On kliinisesti todistettu, että nenän säännöllinen huuhtelu auttaa estämään infektioiden leviämistä vilustumisen ja flunssan aikana. Käytä turvallista ja luonnollista nenähuuhtelua, kuten PHYSIOMER Normal Jet -huuhdetta, joka on valmistettu 100 % merivedestä.

2. Jos mahdollista, yritä välttää lähikontaktia sairastuneeseen henkilöön.

3. Pese kädet säännöllisesti lämpimällä vedellä ja saippualla ja käytä käsihuuhdetta.

4. Älä käytä samoja pyyhkeitä tai kotitaloustavaroita, kuten mukeja tai ruokailuvälineitä, kenenkään kanssa, jolla on flunssa.

5. Jos olet joutunut kosketuksiin viruksen kanssa, yritä olla koskematta kasvoihin, silmiin tai nenään.

6. Liiku säännöllisesti ja pysy terveenä, jotta kehosi on hyvin valmistautunut vilustumista ja flunssaa vastaan.